Z reakcí kolegů:

Dobrý den, vážení kolegové,
s koncem školního roku Vám co nejsrdečněji děkuji za Vaši nepolevující aktivitu ve prospěch zdravého rozumu a budoucnosti našeho středního školství. Děkuji Vám za  obrovský kus naděje v celkové beznaději spojené s novými maturitami. Obdivuji Vás, že přes
okrajový zájem médií dokážete vedle již tak náročné pedagogické práce neustále přesvědčovat všechny zainteresované o tvůrčího ducha devastující podobě připravované státní maturity.(Mám teď na mysli zejména tu z předmětu český jazyk a literatura.) Kéž by
se všichni ti anonymní, kteří konkrétní podobu nové maturity připravují, ale i ti, kteří za ni nesou formální odpovědnost, dobrali alespoň zlomku Vašeho vhledu do problematiky. Pod co dáváte svůj podpis Vy, je zřejmé, srozumitelné a nepostrádající jasnou argumentaci. Pod to se rád podepíšu. O odpovědnosti, fundovanosti a  profesní poctivosti těch, kteří jsou spojeni s přípravo u nové maturity, svědčí nejlépe podoba a obsah reakcí na Vaše vyjádření a výzvy k dialogu.   

Vážení kolegové, přeji Vám příjemnou dovolenou se spoustou krásných zážitků a také načerpání nových sil do další práce, které si nejenom já, ale i další kolegové z mého okolí velmi vážíme.

S úctou Miroslav Urubek, Masarykovo gymnázium Vsetín

Dobrý den, paní kolegyně,

je to přesně tak, jak píšete. Změna "vanutí větru" je opravdu až neuvěřitelná. Plně podporuji všechny akce, které proti státním maturitám podniknete. Nyní chci přidat jeden svůj nejnovější poznatek týkající se postihování tzv."neposlušných učitelů".

Na naší škole jsem bohužel jediná, která se odmítla podruhé zúčastnit nesmylných školení k NM a podepsala jsem i Vaši petici. Dnes jsem se dověděla, že tento můj "zločin" bude náležitě potrestán: příští rok nebudu smět učit žádné maturitní studijní obory, pro mě jakožto "rebelku " jsou vyhrazeny nyní již pouze učební obory, a to jak v češtině, tak v němčině. Podotýkám, že jsem aprobovaná učitelka se 24letou praxí na SŠ, absolventka FF UP Olomouc, mám za sebou řadu kurzů pro učitele německého jazyka, které jsem absolvovala v Německu, pro naše žáky jsem zajistila dvakrát projket Leonardo ve spolupráci s německou školou, pro žáky pořádám zájezdy do Vídně, do divadel, píšu články do novin apod....Prostě tím chci jen říct, že určitě nepatřím mezi nějaké líné učitele...

A ejhle, "odměna" za mou vzpouru proti Cermatu a NM na mě nenechala dloho čekat. Chci se vás tedy zeptat, zda počínání vedení mé školy - tj. neumožnění mi nadále učit přes mou plnou kvalifikaci studijní třídy - je v pořádku, v souladu se zákoníkem práce??

Tento svůj dotaz posílám i panu Bartošovi z ODS a také panu Dobešovi z VV, nebotˇse nechci smířit s tím, že by u nás opět mohly panovat poměry jako za bolševiků, kdy se lidé báli říct svůj názor, a pakliže tak učinikli, byli samozřejmě sankciováni.


Přeji vám všem v Ostravě hodně pevné nervy i odhodlání vytrvat a nevzdávat se !

Naděžda Valoušková, SPŠ Hranice
 

reakce na e-mail VV a ODS:

Vážení kolegové,

plně s vámi souhlasíme a podporujeme vaše vyjádření k novým maturitám. Mrzí nás názorový obrat stran, které nemálo z nás volilo. Máte naši plnou podporu.

členové pedagogického sboru OA Krupkovo nám. 4, Praha 6

Také my se připojíme k dalším akcím.
Marie Bicková AG Praha
 

Vážení kolegové,

poslední zprávy týkající se SM nás velmi znepokojují. Opět to vypadá, že hlasům učitelů nebude nasloucháno. ODS, TOP 09 a VV čekají na generálku a pak se chtějí rozhodovat. Kde jsou ale diskuse o obsahu maturit? To vážně chceme v říjnu zadávat a opravovat písemné práce dle stávající metodiky CERMATU? Proto opět píšeme nově zvoleným politikům a vyzýváme je k aktivnímu vystoupení proti SM. Domníváme se, že společný výrazný protest učitelů je opět aktuální.

Do Ostravy zdraví Mgr. Lenka Michálková a Mgr. Jitka Příběnská , Střední škola obchodu, služeb a řemesel a JŠ s právem SJZ, Tábor.
 

Dobrý den,
zdravím z Třeboně.

Ukázalo se jako již tradičně, že předvolební sliby jsou jen plané řeči. Pan Nečas před volbami prohlásí, že je to zbytečná buzerace studentů a zátěž pro kantory(mám jeho slova archivována) a pár dní po volbách už prohlašuje, že státní maturity musí proběhnout. Asi by naše republika zkolabovala, kdyby noví maturanti měli stejnou maturitu jako máme my všichni. Zvedat úroveň školství by se měla, ale je nutné začít úplně z jiného konce a to změnit způsob financování školství( školy se snaží udržet ve třídě jakýkoli materiál - jinak by měli ještě méně peněz).
Není mi jasné proč musíme vždy ze všeho udělat takový administrativní a organizační moloch a " vyplácat" na to spoustu peněz, když jsou daleko jednoduší metody. V době kdy jsem, jako jeden z mnoha dělal maturitu, vyhlásily se témata v rádiu a nestálo to skoro nic.
Hledal bych příčiny snižující se úrovně vycházejících studentů úplně někde jinde, zachraňovat to takovouto formou maturity se mi jeví jako nešťastné a jako mnohým i jen pro to, aby si několik vyvolených na tom namastilo kapsu.

Vyjadřuji nejen svůj názor, ale názor i mých kolegů.

Přeji nám všem, aby konečně naši zákonodárci procitli z delirija a pamatovali si to co řekli před 14 dny.

S pozdravem Ing. Petr Káninský
 

Dobrý den z Prahy,
děkujeme za zasílání všech reakcí na současný vývoj situace týkající se nových maturit. S naší podporou můžete i nadále
počítat! Jakmile dáme hlavy dohromady, napíšeme nějaké oficiálnější stanovisko.
Za všechny kolegy/ně
I. Validžičová
 

Dobrý den , paní Nováková, určitě se připojíme k jakékoli další protimaturitní akci, zhnusení je čím dál větší, prosím, cokoli vymyslíte, podpoříme, a to velmi razantně. Máte s tím již zkušenosti. Díky, Alena Zubalíková.


Vážené kolegyně, vážení kolegové,

chtěla bych touto cestou poděkovat týmu MGO za jeho neutuchající zájem o řešení problematiky nové maturity.
Myslím, že bychom je v tom neměli nechat samotné. Pokud budou naši nynější politici "masírováni" pouze ze strany CERMATu a MŠMT, pak se může snadno stát, že zapomenou i na nedávná prohlášení typu "nová maturita je buzerací pro studenty i učitele", jak prohlásil lídr ODS Petr Nečas.

Ve školách nám chybí mnohdy i základní vybavení odpovídající počátku 21.století a na MAG´10 se chystají vydat přes 145 milionů.

Osobně se domnívám, že i označení MAG´10 je zavádějící. Z celého navrženého schématu NM se mají ve spolelné části u Čj a Cj během generálky prověřovat pouze DT a PP . Neproběhne vůbec ústní část a již vůbec část profilová. Vidím to spíše jako další Sondu marurant. Školy si nevyzkouší, jak by to v reálu mohlo vypadat v případě celé NM, jak by vypadal chod celé školy v maturitním období a již vůbec nebudeme ani my, ani žáci vědět, jak bude vypadat konečné maturitní vysvědčení.

S práním mnoha radosti a hezký chvil při vzdělávání naší mladé generace

Mgr. Miloslava Bačová
Gymnázium Teplice
 

Milá paní Nováková,
to se nechce věřit, jak zhovadilosti neberou konce, snad naopak. Momentálně nemám možnost organizovat x-tou podpisovou akce, ale mohu Vás
ujistit, že většina sboru našeho gymnázia zastává i nadále původní stanovisko a je nejen proti takto špatně nastavené státní maturitě, ale i
proti generálce. Od září je třeba začít vyučovat a ne ztrácet čas kontrolou přesunuschopnosti nějakého autodopravce!

Pokud je třeba znovu vyjít do boje prosím napiště podrobnosti. Doba teď bude trochu proti nám, začnou výlety, branné kurzy, někdo je neustále pryč, ale
to nám nesmí zabránit.

Navzdory naprosto uplakanému deštivému počasí Vám posílám srdečné pozdravy. Jak by bylo milé, kdybychom si vyměňovali třeba zajímavé postřehy z odborné výuky!

Mějte se osobně pěkně. Pozdravujte ze západu i své spolubojovníky.

Hana Šímová, minimálně za PK CJ a ČJ.
 

Vážení kolegové,

váš názor plně sdílíme. 

S pozdravem
K. Lippmann

Dobrý den. Za takou zprávu se snad ani neděkuje.
Včera jsem v ČT shlédl nový šot, propagující SM. Je nejvyšší čas podat na Kopicovou trestní oznámení. Ne za zneužívání pravomoci úřední osoby, podle
§ 329 ( úmysl se totiž těžko dokazuje ), ale podle § 357 z.č. 40/ 2009 Trestní zákon. V prvním televizním šotu totiž byla republika zobrazena v rudém obklíčení
zemí, ve kterých se jednotně maturuje. Jak tomu ve skutečnosti je všichni víme. Podle mne se tedy v souladu s § 357 (1) tedy jedná o Šíření poplašné zprávy. A to za údajné, pouhé dva miliony, které pořízení tohoto televizního šotu stálo. Zjištění, kolik skutečně stál, a kolik stojí vysílání bych nechal na policii.
Mne již skutečně mohou odvolat jen do krematoria.
Vydržte ! S pozdravem Svatopluk Sládeček
Svatopluk Sedláček
 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

reakce na naši petiční aktivitu:

Dobrý den.
Děkuji Vám za Vaši píli při odkrývání nešvarů našeho středního školství a snahu dotáhnout věci do konce.Toto poděkování je (jak jsem přesvědčen) za celou naší školu (včetně studentů a jejich rodičů).
S hlubokou úctou Petr Křížek, Gymnázium Tachov
 

Díky MOC za to, že jste měli odvahu zahájit boj proti "mazaným hlupákům", necouvli jste a prokázali jste, že státní maturita je nebetyčný paskvil !
Díky za rychlou zprávu, okamžitě text rozesílám těm, kter/é/í neměl/y/i :-) odvahu vzepřít se a jsou šílené ze školení. . .
Myslím, že když se našlo tolik myslících a nebojácných kantor/ek/ů, mělo by se to zúročit, nenechat ladem !! Uvažovali jste o založení něčeho jako asociace učitel/ek/ů, aby už NIKDY nemohlo dojít k tomu, že s námi bude KDOKOLIV manipulovat ?
Těším se, jak si vychutnám kolegyni - šéfovou předmětové komise Čj, která mi před řadou dalších vyučujících velmi důrazně "vysvětlovala", že se školení MUSÍM zúčastnit , že nebudu moct učit ve čtvrtých ročnících atd. Jakmile se vám podaří dát text do "oficiální" podoby, okamžitě ho předám vedení a přečtu ho na nejbližší schůzi. . .

Ještě jednou VELIKÉ DÍKY všem autorům ostravské petice !!!

D.Dobešová

Vážení a milí kolegové,
     jako jednotlivci z naší školy (převážně z PK ANJ a PK ČJL) se touto formou přidáváme k Vaší petici a děkujeme za Vaši práci v tomto směru! Podepsali se téměř všichni nominovaní na školení Z a H. 
Heslem OSTRAVA RULES :-) se s Vámi loučí a zdraví I. Validžičová.
P.S. : Poslední kapkou pro nás bylo zrušení platnosti již absolvovaného školení Z z léta loňského kalendářního roku...

Vážení kolegové,
rádi se připojujeme k protestům proti nepřipravenosti nových maturit. Jako přílohu posílám podpisový arch, který se sestává z mých kolegů, nejen jazykářů.
Děkuji Vám zároveň tímto za aktivity, které vedete v zájmu nás učitelů, našich studentů a za záchranu školství i zdravého rozumu.
Držíme palce a jsme s Vámi i nadále.
Za kolektiv Gymnázia olympijských nadějí zdraví Hana Šulistová (vyučující NJ/HV)

Vážení kolegové,
     děkujeme za Vaši tak potřebnou iniciativu a aktivitu, posíláme archy s 84 podpisy učitelů a studentů naší SOŠ (jsme malá škola, celkem 8 tříd).
     Jistě jste se již seznámili i s dalším vystoupením - peticí "Učitelé za kvalitní maturitu" kolegů z Čekých Budějovic; i s ní se ztotožňujeme a bude-li třeba, nasbíráme podpisy podruhé - to je to nejmenší. Původně jsem já osobně i řada mých kolegyň byla pro jednotnou státní maturitu (s představou jednotné pouze písemné - testové-  části), avšak při sledování vývoje za více jak 10 let se mé (naše) stanovisko bohužel změnilo a proti nešťastné výsledné podobě, která je stále "protlačována/, a proti všemu, co ji provází, se musíme ozvat a ohradit (aspoň to tak cítíme).
Držíme NÁM/VÁM palce a jsme s pozdravem
Jana Kočí (uč. ČJL, ZSV)+ kolegové 

Milí odvážní kolegové!
     Děkuji vám za vaše Připomínky a především za odvahu, že jste jako první dokázali takto otevřeně veřejně vystoupit i za cenu nejasného výsledku (přidá se někdo z pokorných kantorů?) a možných nepříjemností (opravdu už žijeme v demokracii?).
     Posílám podpisový arch pouze se dvěma podpisy (z možných šesti - i to je obraz našeho školství), ale s kolegyní jsme si  řekly, že vaše úsilí stojí rozhodně za podporu. Máte naše velké uznání.
     Je mi smutno, když vidím, kam naše školství od revoluce dospělo a jakým směrem se nadále ubírá. Bohužel Cermat se svou státní maturitou zatlouká jen pověstný hřebík do rakve našeho školství.
     Přeji hodně sil, energie a optimismu do další práce a doufám, že vaše aktivita nevyjde naprázdno. Přinejmenším esborovna může posloužit jako "styčné" fórum pro výměnu názorů.
Ještě jednou děkuji a srdečně zdravím
Marie Janušová, SPŠ zeměměřická, Praha 9

Plně souhlasíme s názory učitelů ostravských gymnázií a jsme ochotni je podpořit!
P.S. Školení jsou formální, opakují se již podruhé. E-learningové vzdělávání je též zcela formální. Nesouhlasíme s formou hodnocení písemných prací, kde jsme nuceni respektovat rozhodnutí expertů.
Za podepsané kolegy Vladimír Bělský

Vážené kolegyně, milí kolegové.
     Velmi fandíme a jsme připraveni na další spolupráci. i my se snažíme. protestujeme prostřednictvím RADY ŠKOLY, píšeme politikům i do tisku. Snad to povede k dalšímu odložení státní maturity (tak o 20-50 let).
Za "jazykáře" Gymnázia Benešov u Prahy Vás zdraví Zdeněk Dvořák

Vážení kolegové,
     rádi bychom Vám jménem téměř celého učitelského sboru našeho gymnázia vyjádřili podporu a dík za Vaši odvahu a rozhodnost, s jakou nahlas říkáte to, co je už delší dobu všem zúčastněným víceméně jasné.
     Hlavně pro nás zůstává záhadou, jak chtějí Cermat, Ciskat, NIDV apod. bezchybně zorganizovat maturity sta tisíc maturantů, když už nyní nejsou schopni zkoordinovat školení pár tisíc jazykářů (zasílání emailů o úspěšně zakončeném školení někomu, kdo ještě neabsolvoval ani jediný e-learning; opakované zasílání přihlášek potenciálnímu školenému na jiný obor, než je nominován atd.)
     O tom, že desítky hodin školení nám jsou nařizovány a že nejsou nijak zaplaceny, už bylo také řečeno dost. Nikdo, jak se zdá, nebere v potaz, že oněch dvacet hodin nepřímé pedagogické činnosti (ve kterých prý máme školení absolvovat) hravě zaplníme přípravami na hodiny a studiem, sestavováním testů, opravováním písemek, diktátů, esejů, slohových prací, projektů, sepisováním ŠVP atd. (a to by nás měla každoročně čekat výroba desítek pracovních listů...). Snad nám dá zapravdu i onen připravovaný právnický rozbor celé situace.
     Zkrátka a dobře, vyjadřujeme jednoznačný souhlas s Vaší peticí ve všech bodech.
Za níže podepsaný kolektiv (Gymnázia Olgy Havlové v Ostravě-Porubě) Eva Kyprová

1. Maturita z AJ je připravena lépe než ostatní předměty.
2. Zkouška je dávno vymyšlená - viz. PET, FCE. Co trvá tak dlouho a proč to celé stojí tolik peněz?
3. Principiálně souhlasím, aby se ukázala kvalita příparvy a práce a kontrolovala se státní, objektivní zkouškou. Oprava prací učiteli školy není ani jedno, ani druhé. Stát zadává, úkoluje, stát platí učitelům za nemalou práci navíc.
Helen Vítová

Vážený pane Vaseviči,
     naše škola a odbory budou příští týden posílat svůj protest na MŠMT, vládu, výbory PS, kraj apod. Sepsala jsem proto to, co nám vadí nejvíce.
Velice děkuji a doufám, že to všechno bude k něčemu platné.
S pozdravem
Markéta Dadková
Klatovy

Dobrý den,
     na internetu jsem si přečetl vaši petici a Desatero. Vyjádřili jste v ní spoustu různých obav, ale jednu podstatnou věc jsem tam nenašel. Kdo za co nese v průběhu realizace státních maturit odpovědnost. Dobře si přečtěte školský zákon (§ 80), tam je to jasně popsáno. Nechcete se školit. Fajn. Nedostanete certifikát a bude zodpovědností vašeho ředitele, aby si na státní maturitu někoho s certifikátem (hodnotitele, zadavatele) zajistil. Odhaduji, že nakonec drtivá většina ředitelů nebude chtít, aby maturita u nich na škole zkolabovala a oni za to nesli přímou odpovědnost, protože nesplnili povinnosti vyplývající ze zákona.
     Ale je pravda, že povinnosti ředitele v případě didaktických testů končí právě tím, že zajistí personál, vyhovující prostory a materiální podmínky (CD přehrávače). Povinnost zajistit zpracování a vyhodnocení výsledků testů má ze zákona Cermat. Nikdo nemůže školu donutit, aby Cermatu zpracovávala výsledky, takže skenovala testy. A i kdyby se zákon ještě stihl novelizovat, nikdo nemůže donutit ředitele školy, aby uzavíral smlouvu, podle které by mohlo být právně ošetřeno umístění skenerů a dalšího HW ve škole. Zvlášť když půjde o majetek nějaké soukromé společnosti. Model centrálního dodavatele zařízení, použitý v projektu Internet do škol, nemůže fungovat bez dobré vůle škol. Až se začne navážet technika do škol, tak se to ukáže v plné nahotě.
S pozdravem
Pavel Hadač

Vážení kolegové,
     Váš článek "Připomínky ke školením - státní maturita" naprosto přesně formuloval názory většiny učitelů naší školy, a proto Vám posílám podpisový arch. Děkuji Vám za to, že alespoň někdo má sílu bojovat s molochem nesmyslného systému státních maturit.
     Když jsme jako češtináři na protest opustili jedno z těchto zbytečných školení, tak se na nás ostatní kolegové dívali se závistí (ti, co jsou ke školení nucení řediteli), nebo s pohoršením (ti, co se bojí protestovat proti čemukoliv), a nikdo z nich se k nám nepřipojil. Měl jsem pocit, že většina učitelů se chová jak ovce - poslušní a ustrašení.
Hodně sil, vytrvalosti a štěstí Vám přeje
Mgr. Michal Hrdlička
učitel a výchovný poradce
Obchodní akademie, Česká Lípa
 

Dobrý den, paní kolegyně,
     vidím z reakcí kolegů, že už jsou otráveni z celého dění kolem strátních maturit, zvláště, když je to spojováno s politickými stranami. V prohlášení ministryně "Pravda o ......." jsou zjevné nepravdy. Kantoři nejsou informováni! (Taky o čem, kdy školení už začíná asi potřetí) Studenti nejsou informováni! (Nevím, kteří studenti mají informace? Loňští třeťáci nebo předloňští nebo vlastně kteří?Vypouštějí se dezinformace; na jakou maturitu mají kantoři třeťáky vlastně připravit?) V materiálech MŠMT se opakuje formulace "bude připraveno" už 11 let a výsledek známe!
Mezi kantory panuje názor, že vlastně dosavadní způsob maturity je dobrý, hlavně cizí jazyky probíhají alespoň u nás podobně jako u státní maturity. Jako učitel informatiky se děsím toho, co vymyslí CENTRUM v této oblasti, před léty jsem absolvoval seminář, kde sama lektorka (z odborné školy na CAD systémy) kritizovala postup příprav. Co máme studenty od prvního ročníku v IKT učit? Má to být naše učivo nebo kancelářské balíky?
Jestli má být nějaká státní maturita, tak se musí přesně určit, jak bude vypadat, seznámit s tím kantory, aby mohli studentům od 1. ročníku podávat přesné informace!
V současné době je to celé na zrušení, bohužel to musí jít po stranické linii (jako za "mlada"), protože odborníci na MŠMT a CERMATU nestojí denně před třicetičlennou třídou a neznají vůbec situaci ve školách

PS. Právě se mi dostala do ruky připravovaná novela ŠZ, zajímavostí je možnost delegování na maturitní funkcionáře jakýchkoliv fyzických osob, které splňují kvalifikační podmínky. (bývalí učitelé - dnes úředníci, podnikatelé, asi i rodiče studentů). Samozřejmě za průběh maturit odpovídá ale ředitel školy.
Omlouvám se za nesouvislé poznámky
Přeji pěkný den
J. Viteker
SŠOT Zlín
 

Dobrý den, paní Nováková.
     Chtěl jsem Vám a Vašim spolupracovníkům především poděkovat. První krok při řešení problému je vždy jeho pojmenování a vymezení. To je přesně to, co jste udělali. Bez tohoto kroku nelze pokračovat dál.
     Situace ve školství je již několik let velmi špatná. Domnívám se, že jednou z příčin, proč je školství otloukánkem je absence silné profesní organizace. Odborový svaz školství reaguje pouze na změny týkající se nějakým způsobem platu pracovníků školství a není partnerem pro odborné debaty. Pak je tu Asociace ředitelů gymnázií. Jelikož se již podle názvu jedná o úzce vymezenou skupinu učitelů, je zřejmé, že řadoví kantor má dojem, že do této elitní organizace nemá co zasahovat a tudíž o ní příliš neví. Podle mého názoru je zapotřebí vytvořit aktivní stavovskou organizaci učitelů SŠ. Její funkce by měla být oponentská, poradní i apelační. Měla by se především vyjadřovat k odborným věcem - výchově a vzdělávání. Je nutností, aby se na volbě jejích představitelů podíleli všichni SŠ kantoři a ne jen vymezená skupina (ředitelé nebo odboráři). Domnívám se, že by bylo dobré, kdyby se na jejím založení podíleli SŠ učitelé, kteří jsou známi širší skupině svých kolegů.
Vaše gymnázium vlastně v současné době takovou organizaci z nouze supluje.
S pozdravem a ještě jednou poděkováním Petr Křížek, Gymnázium Tachov

 

Milá paní kolegyně,
     Desatero už je dávno v oběhu a dále ho šířím a šířím! Ostrava se pro nás stala symbolem a pojmem! Připomínky vyhecovaly spoustu
lidí z pasivity a trpného odevzdání, ale Vaše Desatero - opravdu velmi krásně nejen obsahově, ale i stylisticky vybroušené-  je naprostý skvost.
     Naše NIDV chce zřejmě proplatit všechny peníze, které získalo, a jede a jede ve školeních. Ale začíná to mít velké trhliny - lidi odmítají se školit v odpoledních hodinách, snaží se nám tedy vyhovět dopoledne, ale mají neskutečné požadavky - e-learning pustí 1.2. a 9.2. konec. Kolegové naznačili, že tím pádem ho prostě neudělají, protože jsou ve škole od toho, aby učili, a pak jim nebude nikdo diktovat takové termíny. K nám navíc přišla inspekce - sleduje veledůležitý problém - čtenářskou gramotnost. No na to snad nepotřebujeme inspekci. Prý zda se na toto téma školíme, tak jsem paní inspektorce nabídla Připomíky i s Desaterem a řekla ji, že bychom se rádi dál vzdělávali, ale valí se na nás školení na státní maturitu, které nás vysává. Docela se divili. Oni snad stále ještě netuší. Kdepak, oni snad i ví, ale nechtějí to přiznat.
     Dnes tedy jenom toto a ještě jednou nesmírný dík. Vy jste v té Ostravě na metál a sousoší!
Srdečně zdraví
Hana Šímová
 
Vážená kolegyně,
     souhlasím s Vámi, leč nevím co dál dělat, možná to zastaví nějací poslanci. Jako největší problém vidím dramatický pokles požadavků na studenty: maturity budou zkrátka nastaveny tak, aby bez problémů prošla naprostá většina populace. Pro gymnázia vaší úrovně to bude tragedie.
     Nádherně to bylo teď vidět u kampaně za zavedení povinné matematiky:
1. krok: matematika je důležitá a zvyšuje úroveň logického myšlení
2. krok: zavedeme matematiku na všechny školy (aby vysoké školy, na nichž je matematika třeba, nemusely dělat přijímačky)
3. krok: abychom ji mohli zavést na všechny školy, musí to být jiná - lehčí - matematika, než ta dnešní (tu zkoušku přece musí složit baletky i svářeči)
4. krok: obecný pokles matematických dovedností (patrný zvláště na školách, kde se dnes matika učí naplno)
5. krok: vysoké školy, na nichž je matematika třeba, budou nadále muset dělat přijímačky
     V češtině toto probíhá už dnes - jen s tím rozdílem, že mnohým vysokoškolským pedagogům to už ani nevadí.
     Zkrátka, obávám se, že už tím budeme muset projít, aby se v praxi ukázalo, jaká je to hovadina. Jediné, co mne těší, že už dnes jsou nějací didaktici, kteří si na zrušení podobných experimentů za čas udělají kariéru.
S pozdravem
Pavel Janoušek
 

Vážení kolegové,
     organizace ASUD nám rozeslala Váš list, který funguje jako petice. I na naší škole se našlo několik učitelů, kterým Vaše hodnocení situace mluví z duše. Mnozí však také vyčkávají, co bude, a zatím se nechtějí do žádného "odboje" pustit.
S pozdravem
                    Marie Hůlková

Vážené kolegyně, kolegové,
     v příloze Vám zasíláme podpisy, kterými vyjadřujeme plnou podporu Vaší výzvy. Ztotožňujeme se s Vašimi požadavky, které nám mluví z duše. K výzvě se přidali nejen učitelé jazyků, ale i jiných předmětů.
    Děkujeme Vám za Vaši aktivitu a držme si pěsti, ať zdravý rozum zvítězí.
     Za všechny podepsané Hana Davidová-Kubinová

Milí kolegové,
     děkujeme za to, že jste pojmenovali a zformulovali to, co si o molochu státních maturit rovněž myslíme. Vaši výzvu v Učitelském zpravodaji podporujeme a připojujeme se k protestu proti nekompetentnímu školení učitelů. Po absolvování dvou školení v nás převládá pocit znechucení, desorientace, absolutní absence respektu k naší profesi.
      Hana Konečná

Vážení kolegové,
     díky kolegyni Dadkové jsme objevili Vaši výzvu a my podespaní (asi 1/4 sboru) se připojujeme. Ostatní se staví buď  "že se jich to oborově netýká", nebo zůstali neteční.
     Kdyby učitelstvo bylo jednotné a méně ustrašené či zastrašitelné, nedělo by se to, co se děje.
     Nedejme se!
     Za tu podepsanou část sboru 
                                                            Šárka Lesná
     I v tak neklidných dějích
     Vám přejeme klidné Vánoce
     a zdraví do nového roku,
     nadto sílu do boje s nesmyslnostmi
     a chuť vytrvat.....
P.S. Jen díky Vaší iniciativě věnovala MF DNES půlku druhé stránky záležitosti, o niž nám jde. Kéž by média pokračovala, ale nezkresleně!

Stálé nejasnosti v opravování, celý seminář spočíval v tom, že jsme se dohadovali, kterou značku použít - stejné jako před 2 lety.
Lenka Bažová, Gymnázium Krnov

Plně souhlasím se všemi body Připomínek ke školením (připojuji - dvě hodiny ze čtyř jsme strávili čtením textu, známého už z e-e testů). Dále nesouhlasím s pokusem "nacpat "slohové práce do tabulek, s vypracováváním pracovních listů a zmatky kolem zkoušení si nedovedu představit.
Monika Tošenovjanová, Gymnázium Krnov

Plně s Vámi souhlasím! Já bych osobně uvítal totální zrušení státních maturit.
Přeji hezký den!
ak.mal. František Janák
ředitel Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské, Šenov

Milí kolegové,
     na základně výzvy na www.esborovna.webnode.cz posíláme v příloze 2 podpisové archy především hodnotitelů, ale i zadavatelů, a i dalších odpůrců nekompetentních školení. Totéž odešleme do Cermatu a na ministerstvo školství. Příští týden jednáme i s Krajským úřadem Karlovarského kraje. Školení bohužel u nás probíhají, lidi chodí, protože se bojí asi o práci a mnozí netuší o existenci vašich připomínek. Ale vyšly několikrát v tisku, to se lidi prostě musí zajímat a ne jak ovce se podřídit naprosté neprofesionální zhovadilosti. Já osobně jdu na první školení vyzborojena nakopírovanými připomínkami a podpisovými archy. 
     - Odeslali podpisové archy a Vaše Připomínky......, to kdyby je snad neznali!!! [?], na Cermat, do Nové maturity - bože kolik paorganizací saje státní peníze! - a na dvě adresy na MŠMK. Tento týden jsme šli na asi 5 různých školení a všude jsme rozdali podpisové archy, Připomínky a informovali o tom, co se děje a co mají učitelé sledovat. Je neuvěřitelné, jak se pasivně a trpně podrobujou učitelé tak nehorázným nesmyslům!
     Nesmíme se dát.
     Díky převeliký za Vaši aktivitu.
     S pozdravem Mgr. Hana Šímová

Vážené Komise cizích jazyků a Komise jazyka českého a literatury,
     zcela souhlasíme s Vaší výzvou v Učitelském zpravodaji a podporujeme ji. Nicméně, podobné výzvy často rychle vyšumí, což by v tomto případě byla velká škoda - právě kvůli tomu, že jste problém formulovali tak, jak ho mnoho učitelů vidí.
     Chtěli bychom se zeptat, zda jste se ve věci dále angažovali, např. formou rozeslání výzvy na další gymnázia a střední školy. Pokud byste uvažovali o dalším rozšiřování výzvy a tím otevřením diskuze na toto téma, nabízím pomocnou ruku, třeba v rámci Pardubického kraje.
     S pozdravem Jan Vavřín
(za Komisi ČJ a Komisi cizích jazyků Gymnázia Polička)

Vážení kolegové,
     děkujeme za zaslání mailu s výzvou podpořit Váš názor a postoj k současnému vývoji nových maturit a souvisejícího školení učitelů. Váš text nám mluví z duše, plně se s ním ztotožňujeme a po krátké poradě (neboť není o čem diskutovat - to jsou fakta) se k Vaší výzvě připojujeme a zasíláme podpisový arch. Všichni podepsaní jsou členové sekcí jazyk ČJ, AJ a NJ.
     Přejeme Vám hodně úspěchů v práci i v tomto "zápase" a jsme připraveni podpořit Vaše případné další kroky či jakkoli jinak pomoci.
     Za všechny kolegy jazykáře zdraví Lenka Sobčiaková 

Dobrý den kolegyně,
     váš mail jsem dal k dispozici učitelům, s vašim názorem se ztotožňují. Psali i připomínky ke stanovisku AŘG ČR, které je v podstatě shodné s vaším. Poslal jsem váš mail i kolegům na jiných školách, které jsou na rozdíl od naší školy zřizovány krajem. Osobně sdílí stejné názory, ale strach a obavy z vedení, které je svázáno s krajskými orgány, jim často brání vyjádřit svůj názor. Poněkud smutné ohlédnutí.
     Za naši školu mohu říci, že vaše aktivity podporujeme a jsme ochotni se k nim připojit.
     S pozdravem
Ing. Jaromír Viteker
zást. řed.
Střední škola obchodně technická s.r.o.
Zlín

Vážení kolegové,
     dovoluji si poděkovat i jménem všech podepsaných za to, že jste pozvedli hlas a velmi přesvědčivě zformulovali to, co slýcháme po kabinetech - bez valného efektu. Snad naše podpisy vyjádří naši solidaritu a třeba se i díky nim zablýskne na lepší časy ve školství.
      Zdravím
      Hana Kratochvílová
 

Dobrý den,
     děkujeme, že jste realizovali to, co si všichni myslíme. K výzvě se samozřejmě připojujeme, už jsem se odhlásila ze školení.
     Jana Ambrožová (angličtina), Gymnázium Vítkov

Dobrý den, 
     jsem pedagog (Mgr. Věra Preislerová) SPŠ Na Třebešíně 2299, Pha 10.  Dnes se mi dostal do rukou UZ č.13, kde jsem si s chutí, či vlastně s nechutí přečetla článek  Výzva: 6 důvodů..., za který vám musím všem moc poděkovat, protože mi mluvíte přímo z duše. Je nás tu na škole samozřejmě více, kteří tento postup MŠ a Cermatu odsuzují a nesouhlasí s tímto jejich direktivním jednáním. Píšu Vám proto, že já osobně, a věřím, že i ostatní kolegové, bych se ráda připojila k vašemu vyjádření. 
     S pozdravem V. Preislerová- čeština, tělocvik

Vážená paní Franková a vážená paní Nováková,
     po přečtení článku v Učitelském zpravodaji č.13 z letošního listopadu jsem se rozhodla reagovat na článek Vaší školy v tomto oběžníku. Nechce se mi totiž věřit, že to, co jsem si přečetla, může vzejít od profesorů gymnázia! Buď Vaši pedagogové nejsou vůbec zasvěceni, jak do celkové koncepce nové maturitní zkoužky, tak do práce a principu fungování centra Cermat (které pouze plní politická rozhodnutí a "rozkazy" neustále se střídajících státních úředníků na ministerstvu), nebo prostě nechtějí vybřednout ze zatuchlých vod kantorského nicnedělání, resp. lovení ze zteřelých materiálů a samolibé spokojenosti se svou "dobře zajetou" učitelskou praxí.
     Nemohu věřit tomu, že Vy, jakožto zástupci gymnaziálního vzdělávání, nemáte zájem na tom, aby maturita konečně získala zpět alespoň něco ze své někdejší váhy a aby se stala jakousi definovanou metou v systému vzdělávání. A že ještě tímto způsobem proti snahám o realizaci tohoto projektu brojíte.
    Já s Vaším článkem zásadně nesouhlasím, a to ve všech jeho bodech. Prokážete mi velikou službu, když toto alespoň sdělíte Vaší vedoucí PK jazyků a vedení Vaší školy. Nemohla jsem věru takovou výzvu nechat bez reakce. Ovšem nehodlám nijak podněcovat jakékoliv nálady mezi kantorstvem zvěřejňováním mých osobních názorů na věc - ať si každý utvoří názor svůj. Informací je dostatek.
     Závěrem bych jen ráda vyjádřila přání, aby nová maturita byla konečně spuštěna co nejdříve.
     S pozdravem.
     Mgr. Martina Havlíková, Olomouc, učitelka jazyků na středních školách typu gymnázium, OA a střední odborná škola od roku 1998.

Pěkný den,
     chtěl bych vyjádřit podporu Vašemu protestu proti školení na budoucí státní maturitu. Státní maturita je jen další kamínek v mozaice nesmyslů, kterými nás ministerstvo školství zásobuje - počínaje ŠVP, slibovaným standardem a státní maturitou konče.
     S pozdravem
     Milan Kulhánek, Gymnázium Broumov


Vážení kolegové,
     přestože učím a podníkám střídavě 24 let, v letošním roce nejsem v pozici "zaměstnance" a angličtinu učím jako OSVČ. Zoufalou mašinérii související s přípravou státních maturit, v níž se léta neefektivně utápějí miliony z prostředků daňových poplatníků, však sleduji již delší dobu a pociťuji tak, že se silně dotýká i mne. Můj partner je Holanďan, jazykář (aprobace angličtina, němčina), učí na střední škole v Rožnově p. R. a z posledních dvou školení k přípravě státních maturit (angličtina, němčina) se vrátil stejně jako jeho kolegové dokonale dezorientován a znechucen.
     Jsme skutečně tak bohatý stát, že si můžeme dovolit tak nestoudné mrhání státními penězi? 
     Velmi si cením Vaší iniciativy, jako občan tohoto státu i jako obyčejný alespoň trochu myslící člověk. Je skvělé, že jste zformulovali pravou příčinu problému, o kterém se tiše dohaduje celý národ, a hodně Vám fandím - Vaše iniciativa totiž šetří kapsu nás všech. Pokud nepomáhá písemné oslovování vrcholných představitelů, kteří problém přecházejí mlčením, radím - využijte média. Mluvte alespoň Vy nahlas. Bohužel v českých poměrech stále platí - jakékoli problémy systému se začnou řešit až v okamžiku, kdy se systém zbortí. Nečekejte. Apelujte z více zdrojů a z více stran. Pokud máte podezření na protiprávní jednání, podejte trestní oznámení. Spojte se a máte naději na úspěch.
     Vážím si Vašeho odhodlání a přestože mé možnosti přímé účasti jsou omezené, Vaši iniciativu silně podporuji.
     S pozdravem
     Ing. Alena Vašků
     Rožnov pod Radhoštěm 


Vážená paní Nováková,
     hlásím se ze západu republiky, z K.Varů. Nadchly nas Vaše připomínky ke školením - státní maturita. Podpoříme Vás, sbíráme podpisy, obešleme ostatní gymnázia v Karl.kraji, odešleme na Cermat a ministerstvo.
     Děkujeme za skvělou formulaci naprosté pravdy a společně se nedáme!
     Srdečné pozdravy z Varů
     Hana Šímová


Dobrý den,
     obracím se na Vás s prosbou či dotazem ohledne textu, který se k nám z vaší školy před časem dostal (s názvem Připomínky ke školením – státní maturita...). Text jsme si přečetli a velmi nás zaujal, rádi bychom se pod něj podepsali, alespoň za komisi CIJ (píšu jako angličtinářka) a snad i za ČJ. Jelikož však nemáme na škole odbory, trošku se to zaseklo a znovu jsme téma otevřeli poté, co se jedna naše koegyně účastnila školení k maturitě.  Věřím, že ještě není pozdě a rozhodně to nechci ani na naší škole nechat zapadnout. Situace je skutečně vážná.
     S pozdravem za PK CIJ SPŠCHaG v Ostravě
     Jana Naščaková

Dobrý den.
     Plnou mírou se připojujeme ke Stanovisku Vašeho gymnázia ke státním maturitám (Školství č.32). Nahlas jste řekli to, co si celá řada škol jenom šušká.
Tento týden jsem napsala dopis na MŠMT na stejné téma. Na odpověď ani nečekáme. Ale jsem potěšena, že to tak necítíme sami.  Prosím, předejte náš názor i komisi cizích jazyků.
     Pevné nervy a hodně sil za celý kolektiv přeje
     Ing. Milada Valentová
     ředitelka Středního odborného učiliště potravinářského z Prahy 4 - Písnice.
 


Kolegové, široká veřejnosti - rozhodli jsme se veřejně projevit svou nespokojenost se situací kolem státních maturit. K našemu protestu se připojili pedagogové z celé republiky. Státní maturita byla přesto spuštěna. Čeká nás nelehké období boje za kvalitu českého vzdělávání a vzdělání. Stojíme proti aroganci úředníků a moci peněz. Naše odborné názory jsou zlehčovány, či dokonce přehlíženy. Přesto nerezignujeme. Budeme i nadále pravdivě informovat veřejnost o skutečném stavu věcí. Počítáme  s vašimi přispěvky. Ty prosím posílejte na email novakova@mgo.cz